Od 1 stycznia 2023 r. Każdy płatnik składek będzie miał ustawowy obowiązek posiadania profilu na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Jeśli nie założy go samodzielnie, dokona to za niego organ rentowy.
Dzięki PUE ZUS osoba ubezpieczona (np. pracownik) może:
- sprawdzić swoje dane zapisane na koncie w ZUS,
- ma dostęp do informacji o stanie konta ubezpieczonego,
- ma dostęp do informacji o wystawionych zwolnieniach lekarskich.
Natomiast płatnik składek (np. przedsiębiorca) posiadający PUE ZUS ma dostęp m.in. do:
- Informacji o saldzie bieżącym oraz saldzie miesięcznym, o należnych do opłacenia składkach, o dokonanych wpłatach
- Deklaracji rozliczeniowych, które wysyłał do ZUS
- Listy osób zgłoszonych do ubezpieczeń
- Listy pracowników na zwolnieniu lekarskim
- Wniosków o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu z opłacaniem składek, rozliczenie konta, kontrolę, prawidłowości wystawionych zaświadczeń lekarskich dla pracowników, potwierdzenie ubezpieczeń związane z przepisami unijnymi odnoszącymi się do zabezpieczenia społecznego, udzielanie pełnomocnictwa
- Potwierdzenia stanu faktycznego (np. W zakresie rozliczeń zobowiązań dotyczących składek na ubezpieczenia)
Ponadto na PUE ZUS przedsiębiorcy mogą korzystać z bezpłatnej aplikacji ePłatnik (obsługa dokumentów ubezpieczeniowych).
Aby założyć profil na PUE ZUS należy wejść na stronę www.zus.pl i kliknąć “Zarejestruj w PUE”, a następnie postępować zgodnie z instrukcją.