Prowadząc kasę fiskalną z pewnością nie raz zdarzyło ci się błędnie nabić sprzedaż na kasę. Najczęstszymi pomyłkami są wybór złego towaru, wprowadzenie innej ceny niż rzeczywista, lub błędnie wybrana ilość. Co zrobić w takiej sytuacji?
Korekta paragonu - ewidencja oczywistych pomyłek
W myśl przepisów nie mamy możliwości anulowania bądź wycofania błędnej transakcji, która została wprowadzona na kasę fiskalną. W takim przypadku podatnik dokonuje niezwłocznego ujęcia korekty błędnej sprzedaży w odrębnej ewidencji (ewidencja oczywistych pomyłek), a następnie ewidencjonuje ponownie sprzedaż w prawidłowy sposób na kasie. Ewidencja oczywistych pomyłek powinna zawierać:
- wartość błędnie zaewidencjonowanej sprzedaży (brutto i kwota podatku VAT),
- krótki opis wyjaśniający przyczyny i okoliczności pomyłki (np. wprowadzenie błędnego kodu towaru, błędnej ceny, czy błędnej ilości),
- oryginał błędnego paragonu.
Wystawiono fakturę do błędnego paragonu
Jeśli do paragonu z błędnymi informacji została wystawiona faktura, podatnik ma obowiązek wystawić fakturę korygującą. W takiej sytuacji przedsiębiorca nie będzie dodatkowo ujmował zmniejszenia w ewidencji oczywistych pomyłek. Taki obowiązek nie wynika bowiem z rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. Księgowanie zmniejszenia przychodu i podatku VAT odbywa się na podstawie faktury korygującej i wg zasad dla niej przewidzianych.